reede, 30. september 2011

Rohkem riideid! Ei, vähem riideid!

Kui Eestis võitleb Fideelia-Signe Roots palja ülakeha kohta käivate sooliste topeltstandardite vastu (vt nt artiklit siit ning minu varasemat blogipostitust siit), siis Prantsusmaal võitleb hulk naisi õiguse eest kogu oma keha, sh ka nägu varjata (vt nt artiklit siit). Lühidalt - naised saavad ühiskonnalt riielda siis, kui riideid on liiga vähe, ning siis, kui riideid on liiga palju. Tegelikult ongi mõlema juhtumi puhul tegu väga keeruliste ning mitmetahuliste probleemidega, kus ühiskonna, sh religiooni ettekirjutused naiste riietusele üht või teistpidi rahulolematust põhjustavad.


Ühelt poolt võiks modernne ühiskond mehe keha ning naise keha näha (õiguslikelt) võrdsetel alustel. Lihtsustatult – mille poolest siis ikkagi erinevad üldse omavahel rinnad ja minnad (vabatõlge inglise keelest, kus boobs on teadupoolest rinnad ning moobs’ideks kutsutakse meeste rindu), et ühed, olenemata suurusest ning silmariive- või ihaldusastmest, vabalt ringi lehvida võivad, aga teised ei või? Kui nt naine ise tahab käia palja ülakehaga, siis kas seda võiks talle lubada või tulekski ta politseiautos minema eskortida?

Teiselt poolt – nii nagu on inimesi, kes tahavad käia võimalikult vähestes riietes, on ka inimesi, kes soovivad oma keha riietusega võimalikult palju varjata. Sellised inimesed on nt musliminaised, kes soovivad lisaks kehale ära katta ka oma näo. Levinud uskumus on, et mehed sunnivad naisi neid näokatteid kandma ning sageli on see ka tõsi, aga eelkõige autoritaarse(ma)tes islamiriikides. Tänasel päeval väga paljud nt Läänes elavad musliminaised kannavad näokatteid aga vabatahtlikult, peamiselt seetõttu, et see on nende identiteedi osa.

Kujutage ette, et eestlastel keelatakse tantsida kaerajaani, koguneda isamaalistele laulupidudele või nt lehvitada avalikult sini-must-valget lippu – need elemendid on meie, eestlaste, identiteedi osa. Siinkohal võib tagasi mõelda nt eestluse olukorrale nõukogude perioodil: kui midagi identiteedihõngulist ühe rahva jaoks keelatakse, kui piiratakse identiteedile omaste elementide igapäevast kasutamist, demonstreerimist, siis kipub see identiteedi-armastus salaja ning vaikselt podisedes hoopis jõudu koguma ning omamoodi revolutsioonideni viima.

Tegelikult on neid tahkusid ning tasandeid veel ja veel ja veel, aga juba eelnevat arvesse võttes ei toeta ma nn burkakeeldu, seda ka mitte n.ö turvakaalutlustele mõeldes – alati saab inimese isikut kontrollida või potentsiaalseid kardetavaid kuritegusid ennetada ka muud moodi, piiramata kellegi (religioosset) identiteedivabadust. Lisaks - mis puudutab kohalikku omamoodi "burkaskandaali" - leian, et kui meestel on täna õigus politsei sekkumata särgita ringi käia, peaks see vabadus olema ka naistel.
________________
Pilt siit.

9 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Nagu ma aru olen saanud, on purka turvarisk. Palja ülakehaga naised on loomulikult teretulnud ja keegi peale feministide selle vastu ei võitle (naine ei tohi olla seksuaalobjekt!).

Peamine dilemma on hoopis selles, kuidas panna mosleminaisi sallima avalikus ruumis eksponeeritud paljast ülakeha? Teatavasti on multikultuursetes linnades nagu Kopenhaagen, London ja Göteborg olemas linnaosi, kus isegi nö tavaliselt riietunud naist (lühikesed püksid vmt) mosleminaiste poolt sõimatakse ja kividega pillutakse.

Triin Toomesaar ütles ...

Oleneb feministlikust suunast, aga paljud pigem tervitavad naiste õigusi palja ülakehaga ringi liikuda, sest naise paljast ülakeha just varjataksegi seetõttu, et see on midagi seksuaalset. Nõudes õigust käia ringi palja ülakehaga peetaksegi silmas seda, et naise ülakeha ei ole rohkem seksuaalne kui mehe paljas ülakeha, et seda varjama peaks. Või siis tuleks varjata nii meeste kui naiste ülakeha...

Mis puudutab mosleminaiste sallimatust meie mõistes n.ö tavanaiste suhtes, kes kannavad oluliselt napimaid riideid kui viidatud mosleminaised, siis see on tõesti probleem, aga hoopis teisel tasandil kui see, millele ma siin esiti viitasin. Üks asi on hoida oma identiteedist kinni teistele kahju tegemata, teine asi on oma identiteeti teistele vägivaldselt peale suruda...

Anonüümne ütles ...

Ma ei saa nüüd hästi aru. Kas naise paljas ülakeha ON siis erootilise tähendusega või ei ole? Mehe oma justkui ei ole, eks? Vähemalt ma pole kuulnud naistepoolset kära, et oleks. Kuid ma kaldun arvama, et kui küsida meestelt, kas naise ülakeha on nende jaoks tähenduslik, saaksime väga jaatava vastuse. Jaatav vastus tähendab aga seda, et nad hakkavad vahtima ja hindama. Kõrvutama ja edetabeleid koostama. kas naised sooviksid seda? Vaevalt. Võibolla on küsimus lihtsalt selles, et paljas ülakeha ei kuulu eesti kultuuritraditsiooni? See on meile sama võõras nagu purka. Järsku ei peakski neid traditsioone lammutama? Sest sama hästi võiks siis paljast ülakeha soovitada ka setu naistele. Miks mitte? Eriti, kui naise rindadel puudub erootiline tähendus.

Katri ütles ...

Kui isegi kultuuritraditsioonid kõrvale jätta, siis tegelikult on puht anatoomiliselt/füsioloogiliselt meeste ja naiste rinnad erinevad: naiste rinnad on erogeensed tsoonid (tekitavad stimuleerides erutust), meestel otseselt ei ole. Nii et mingisugune "reaalne algpõhjus" on sellisel eristamisel olemas.
Samas, kas selle erisuse pärast peab nüüd kultuuriruumis keelde tekitama ja inimesi politseiga ära viima... kahtepidi asi.
Päris huvitav vaatepilt oleks muidugi pungil täis liinibuss, kus inimesed tihedalt üksteise vastas ja ülakehad paljad... lahendus Eesti iibe probleemile? :)

Minni ütles ...

Saaremaal tegid kolm noormeest eksperimenti ja hakkasid tee ääres trussade väel Tartusse hääletama. Ka neil tuli politseiga tegemist :)
Küsimus on pigem selles, mis normaalsest käitumisest hälbib. Ja selge see, et naiste rinnad ON seksuaalobjekt, nii nagu meeste peenisedki. Kui mehed alasti linnades ringi lippaksid, siis reageeriksime kõik kuidagi - muidugi mitte rindade vaid ühe teise asja pärast :P

Anonüümne ütles ...

Pakun välja, et enne üldiseid kultuurikatseid võiks setud vedada nn pilootprojekti. Kui setudele homoreligioon ja nudism sobib, küllap sobib siis ka ülejäänud eestlastele.

Triin Toomesaar ütles ...

Kas paljas keha on kogu aeg erootiline ja seksuaalne? Mina leian, et ei ole. Lisaks - kas mehe ülakeha on vähem seksuaalne kui naise ülakeha? Minu jaoks on mehe ülakeha seksuaalne ja erootiline. Aga mitte kogu aeg. Täpsemini öeldes on ainult ühe mehe alasti keha minu jaoks seksuaalne ja teised alasti kehad on lihtsalt alasti kehad. Kui tänaval tuleks mulle vastu suvaline alasti mees, siis ausalt öeldes mingisugust erootilist mõtet seal küll ei tekiks.

Alasti keha, olgu ta siis mehe või naise oma, on seksuaalne ning erootiline ainult teatud kontekstis. Kas lihtsalt mööda tänavat just nagu muuseas patseerivad poolpaljad mehed ja naised on erootilised?

Tegelikult ma ei leia, et kõik peaksid nüüd paljalt ringi jalutama hakkama - juhtisin tähelepanu maailmaelu irooniale ning spektri kahele erinevale värvile. Lisaks sellele, et naise keha seksuaalsusele rõhumine ei ole minu arust põhjendatud argument särgita ringi kõndimise keelamisel. Naiste jaoks on meeste ülakeha samamoodi seksuaalne; samamoodi on erogeenne tsoon ka meeste rinnapartii ja nibud, kuigi see/need saab/saavad (põhjuseta) naiste rinnapartiist vähem tähelepanu.

Viimane Anonüümne, kes sa siin blogis tihti mu ilmavaate üle anonüümselt torisemas käid - see, et ma olen setu, ei puutu mitte kuidagi minu ilmavaatesse. Ma ei esinda setusid, vaid iseennast. Nii nagu Ansip või Ilves ei ole kõigi eestlaste eestkõnelejad ega eestlaste ilmavaate esindajad.

Anonüümne ütles ...

Kas sulle ei tundu veidi ebatavaline, et sa paljast mehe keha erootiliseks ei pea? Näib pisut nagu "kätteõpitud"?

Setudest. Ega ma ei arvagi, et sa setusid esindad. lihtsalt setud on hea näide, et enne, kui asuda eestlaste kultuuri ja tavasid lammutama, võiks setude peal katsetada. Sest on silmakirjalik, kui sa soovitad eesti naistel palja ülakehaga käia aga ise riietud setuna kaelani undrukusse. Miks sa arvan, et setudel on õigus oma kultuuri viljeleda kuid eestlased peaks olema nö moodsad ja võtma üle läänemaiseid veidruseid? Olgu selleks siis purka või paljad tissid.

Valdur Raasuke

Anonüümne ütles ...

Nõustun blogi autoriga. :)