esmaspäev, 1. august 2011

Kas sina oled juba seto?

Kui enne taasiseseisvumist, nõukogude okupatsiooni ajal oli seto olemine midagi, mida (liiga) tihti häbeneti ning varjati, siis nüüd on seto olemine moeasi. Igal aastal käib Setomaal üha enam inimesi oma juuri otsimas ja (taas)leidmas, erinevad (kiriku)pühad jm tähtpäevad-üritused on aina rahvarohkemad, mh on üritustel märgata üha enam tuntud inimesi. Kõik avastavad järsku, et nende vanavanaonutütreäi oli setu ning tahavad ka seepeale setud olla. Liialdan muidugi – suur hulk end jälle leidnud setosid on tõesti seto juurtega. Samas on suur hulk n.ö mängusetusid, kes on ära tabanud, et setu olla on popp ning nemad tahavad ka..! Rääkimata üha sagenevast setu kultuurielementide kasutamisest reklaamides (Saiö, A. Le Coq); etendustest ja filmidest, mis kajastavad setode (aja)lugusid jne. Nagu ikka pea iga asjaga – seto kultuuri kasvav populaarsus on kahe otsaga. Kohati aitab see kultuuri säilimisele kaasa, toetab mh turismi, Setomaa valdade eluspüsimist, noorte huvi setoks olemise vastu jne. Samas kipub nn uussetondus muutuma pealiskaudseks – vanasid tavasid kohandatakse endi jaoks mugavamaks, edasi kanduvad vaid motiivid ja elemendid, mis rohkem müüvad jne.

Kas, kuidas ja kui palju saaks neid (negatiivseid) protsesse pidurdada ning mil määral oleks see üldse mõistlik? Teadupoolest ei ole miski muutumatu ning seto kultuur – nagu iga kultuur – on varemgi ajas oluliselt täienenud ja ümber kujunenud. Tänaselgi päeval ei tohiks kogukonnana endasse tõmbuda ning võõraid ega ka n.ö välissetosid (valikuliselt) kaikaga minema peksta, nagu sageli kahjuks tehakse, vaid kultuurihuvilisi ja ka alles hiljuti oma seto juuri avastanuid osavalt juhendada, kuidas ikkagi käib see Õige seto värk. Samuti võiks ühtse kogukonnana välismaailmale märku anda, millise piirini, millisel moel me soovi(ta)me oma kultuuri kajastamist ja (ärilistel eesmärkidel) kasutamist ning mis on meile vastuvõetamatu. Tõenäosus, et meie arvamust sel puhul ka arvestatakse, on oluliselt suurem, kui siis, kui me omaette (küla)nurgas toriseme ning väitsa vahedaks ihume. Haarakem kinni positiivsest ning proovigem pisendada negatiivset.

Aga kas Sina oled juba seto?

Allpool: pilte Saatse külast, päätnitsapäevalt (29. juuli 2011. a)












































[Ühel setol oli kunagi ammu kasutada
Ameerikamaalt toodud pesupesemisaparaat
Otsego (eksponaat Saatse muuseumis)]

10 kommentaari:

Hannele ütles ...

Enim on selle "trendi" puhul hea meel, et teatakse, kes on setod ja see, et seto olemine ei ole enam põluväärt. Lisaks veel asjaolu, et juurte leidmine on muutunud tähtsamaks, lausa vajalikuks. Iseasi, kuidas pärast juurte leidmist edasi tegutsetakse...

Ise seto ei ole ja pole vist vaja ka - eks ikka omad juured on omamad. Loodan, et inimesed leiavad ka muude Eesti paikade "juurteväärtuse". (mõnikord on tunne, et kuskil mujal seda Õiget ja Päris polegi kui ainult setodel, kihnlastel ja mulkidel...)

Hannele (Pärnu kandist muhu otsaga)

Anonüümne ütles ...

Multikulti valguses on setoks olemise eksponeerimine teisi gruppe halvustav ja pisut rassistlik.

Triin Toomesaar ütles ...

Hea Hannele - tõsi, et sageli paistab (just nimelt paistab) setodel, mulkidel, kihnlastel, aga ka nt hiidlastel justkui midagi Õigemat olevat kui teistel.. Tegelikult see ju ei ole nii - igal juurel oma väärtus, seda enam kui need on ikka päris omad juured. Teised nurgad ja külatagused võiks ka oma rahvariietelt ja kohalikelt kommetelt tolmu pealt pühkida... Oleks folgipidudel veel kirjum ja huvitavam.. :)

Aga anonüümne - ebaõnnestunud provokatsioon?

Aivar ütles ...

Väliselt on (minul) seto olla või selleks saada lihtsam kui sisemiselt. Enamik minu endiseid pealinna semusid on mind sinna "natuke teistsuguste" lahtrisse juba ammu rõõmsalt paigutanud. Samuti on setoks olla lihtsam pidupäevadel ja kohtades, kus võib leida teisigi setoks pürgijaid. Oluliselt keerulisem on kasvada seto suunal hallil argipäeval ja siis kui peojärgselt väljapoole suunatud kirev id-fassaad on kokku volditud. Nii enda kui teiste oma. Siis on raske. Samas huvitav ja õpetlik. Siis leiad äratundmise, kas see tõmme juurte poole on päris. Kas sind setoks üldse oodatakse ja kes ootab...

Minni ütles ...

Kas see nn "pesupesemisaparaat" pole mitte triikimiseks mõeldud? Näeb pigem pesu rullimise aparaadina välja, ei kujuta ette, kuidas sellega pesta saab?

Triin Toomesaar ütles ...

Aivar, su viimane lause "Kas sind setoks üldse oodatakse ja kes ootab..." ütleb väga palju.

Minni - triigiti vist ikka rauaga? See aparaat peaks pesupesemisprotseduuri ajal täitma vee välja pigistamise/väänamise rolli? Veega kauss/tünn all, kus toimus n.ö reaalne pesemine ja siis pesemise ajal pigistati liigne vesi rullide vahel välja. Loputati, rulliti uuesti jne. Otseselt, jah, selle konkreetse asjaga pesu ei pestud, aga ta on n.ö pesemisprotseduuri oluline osa..

Anonüümne ütles ...

Provokatsioon kah aga samas ka kibe tõde. Sotsiaaldemokraatlikus multikulti keskkonnas püüdleme me ühtlustumise poole. mida vähem igasuguseid eristuvaid gruppe seda parem.

Triin Toomesaar ütles ...

Mulle tundub, et ajad sotsiaaldemokraatia mõne teise ideoloogiaga (paha?)tahtlikult segamini. Ei püüdle ühtlustumise poole. Suurem võrdsus ei tähenda ühesuguseks muutumist, võrdsus ei võrdu ühetaolisusega.

Anonüümne ütles ...

Kulla Triin. Sa paistad olevat "sinisilmne" ja heatahtlik idealist (naivist?). Loomulikult on sotsdemmid retoorikas mitmekesisuse poolt jne. Ometi on nende sammud ja otsused vastupidised ja suunatud inimeste-kultuuride-arvamuste ühtlustamisele.

Näitena võib tuua Rootsi sotsiaaldemokraatlikku ideoloogiat, kus ei sobi enam kõneleda isast ja emast vaid üksnes vanematest (vastasel juhul solvab see samasooliste vanematega peresid).

Triin Toomesaar ütles ...

Ma kardan, et see kurikuulus "Rootsi sotsiaaldemokraatlik ideoloogia", kus ei tohi rääkida emast-isast, on kerge liialdus. On kontekste - ka Eestis - kus ei maksa rõhutada konkreetselt "ema" ja/või "isa", aga neid kontekste tuleb igapäevaelus ning tavakodaniku jaoks ette äärmiselt harva, mistõttu ma ei näe probleemi. Kas seda nüüd lausa sotsiaaldemokraatlikuks ideoloogiaks pidada..?

Ka paremliberaalid aktsepteerivad samasoolisi suhteid, toetavad vastavaid regulatsioone, soovivad võimaldada samasoolistele perekonna loomist ning ka nemad väldivad teatud kontekstides ema-isa-rõhutamist. Kas nemad on ka "kurjast sotsiaaldemokraatlikust pisikust" nakatunud?